Leki na promocji - poznaj triki aptekarzy

Rabaty cenowe w gazetce Aldi

promocje cenoweRabaty to główne instrumenty cenowe stosowane przez farmaceutów. Zasadniczą cechą rabatów cenowych jest możliwość otrzymania produktu po niższej cenie podczas dokonywania zakupu. Ponieważ większość ludzi lubi okazje, rabaty cenowe stanowią ważny bodziec skłaniający do zakupów. Jednak wzrost sprzedaży, do którego przyczyniła się promocyjna obniżka cen nie jest długotrwały i tylko czasami przyczynia się do stałego wzrostu udziału na rynku. Po zakończeniu akcji promocyjnej sprzedaż produktu przeważnie wraca do poziomu sprzed promocji. Należy pamiętać, aby rabat nie był zbyt wysoki, ponieważ pacjencji mogą uznać, że aptekarz chce się pozbyć leku na przykład z powodu kończącej się daty przydatności leku.

Obniżona cena

Najbardziej rozpowszechnioną formą rabatów jest tzw. obniżona cena półkowa. Jest bardzo prosta w organizacji, a zarazem bardzo skuteczna. Polega zmianie obecnej ceny na niższą. Taka promocja może być opłacona przez detalistę, który chce wysprzedać zapasy zalegającego towaru, a także producenta, który może udzielić detaliście bonifikaty za należyte wyeksponowanie produktów.

promocyjne leki

Rabaty za większe zakupy

Równie popularną formą sprzedaży jest udzielanie rabatów za masowe zakupy. Jeżeli klient zakupi leki powyżej określonej kwoty, otrzyma rabat lub upominek od farmaceuty. Promocyjne ceny pojawiają się także sezonowo. W okresie jesienno-zimowym, kiedy panuje ryzyko większej zachorowalności, mogą pojawić się obniżki cen na leki zwiększające odporność, przeciwgrypowe i na przeziębienie czy witaminy, a wiosną największym zainteresowaniem cieszą się leki na odchudzanie czy antycellulitowe. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo sprzedaży, stosuje się dodatkowe wyróżnienie na półce poprzez obniżkę ceny.

Kupony promocyjne

Kolejnym narzędziem stosowanym przez farmaceutów w aptekach są kupony. Są to instrumenty promocyjne, które polegają na wydaniu przez farmaceutę zaświadczenia opiewającego na określoną kwotę. Pacjent może skorzystać z kuponu przy kolejnych zakupach. Celem stosowania kuponów jest uatrakcyjnienie i zwiększenie sprzedaży. Kupony można znaleźć również w prasie, stronach internetowych, można je otrzymać również pocztą elektroniczną lub zwykłą. Jest to instrument promocji, który umacnia więź lojalnych klientów do danej marki. Pacjenci czują się docenieni, co w przyszłości może zaowocować częstszymi zakupami w konkretnej sieci aptek. Kolejnym atutem kuponu jest fakt, że pacjenci mogą dodatkowo zdecydować się na inny lek tego samego producenta. Kupony nie wpływają negatywnie na wizerunek marki, ponieważ postrzegane są jako upominek czy prezent oraz są okazją do zaoszczędzenia pewnej kwoty pieniędzy.

Programy lojalnościowe

Są skutecznym sposobem na stworzenie i umocnienie lojalności pacjenta wobec apteki. Dokładnie opracowany program zapewnia lepszy kontakt i pozwala na zdobycie dużej liczby nabywców. Głównym celem programów lojalnościowych jest nagradzanie stałych klientów za pomocą atrakcyjnej oferty. Narzędzi jest wiele, może się to odbywać za pomocą zbierania naklejek, znaczków czy punktów na karcie stałego klienta. Po uzbieraniu wyznaczonej ilości punktów bądź naklejek pacjent dostaje nagrodę rzeczową lub finansową na kolejne zakupy. Używanie kart stałego klienta może upoważniać również do kilkuprocentowych zniżek podczas dokonywania zakupów w aptece. Jednak programy lojalnościowe są drogie w utrzymaniu. Aby program lojalnościowy prawidłowo funkcjonował należy wyłożyć spory kapitał między innymi na nagrody dla pacjentów. Niestety nie wszyscy klienci zbierają do końca znaczki czy naklejki, dlatego bardzo ciężko jest przewidzieć, ile pieniędzy należy przeznaczyć na nagrody. Jednak są one narzędziem promocji, który pozytywnie wpływa na wizerunek apteki. Lojalność klienta choć trudna do osiągnięcia, stanowi wyznacznik siły marki, dlatego warto starannie i dokładnie przygotować program lojalnościowy. Świadomość marki jest jednym z czynników, który decyduje o jej powodzeniu na rynku.

Konkurencja siłą napędową

leki z apteki​Bardzo silna konkurencja na rynku przyczynia się do stosowania przez farmaceutów różnych technik marketingowych, miedzy innymi promocji sprzedaży jako instrumentu podnoszącego atrakcyjność produktu. Jest to najczęściej stosowane narzędzie marketingowe, które przyczynia się do wyróżnienia produktu spośród innych dostępnych w ofercie. Farmaceuci posiadają przeróżne narzędzia promocji sprzedaży. Stosują odpowiednie narzędzia adekwatne do celu, jaki pragną osiągnąć. Jeżeli pragną uzyskać wzrost sprzedaży lub wyzbyć się zapasów, najlepsze będą instrumenty cenowe, które spowodują nagły, lecz krótkotrwały wzrost sprzedaży. Jeżeli jednak dążą do poprawy wizerunku apteki czy pragną zdobyć lojalność pacjenta, wówczas najlepszymi narzędziami okażą się instrumenty pozacenowe, czyli programy lojalnościowe. Trzeba jednak pamiętać, że zbudowanie lojalności pacjenta wymaga dużo czasu i sporych nakładów. Niekiedy programy trwają kilka lat, dlatego należy modyfikować program w celu utrzymania zainteresowania.

Autor

Redakcja tanieleki.pl